Frilansinfo: Tips & råd

På den här sidan delar vi med oss av sådant som kan vara bra att ögna igenom och ha med sig innan man ansöker om att komma med i UNGA Musik i Syds utbud och webbkatalog. Vi kräver givetvis inte att du ska läsa allt. Se det som en inspirations- och stödsida med mer matnyttig info bara.

Musik i framtidens förskola

Tyvärr fick vi nyligen besked från Malmö universitet att man valt att skjuta ytterligare på den planerade kursen Musik i framtidens förskola som riktar sig till frilansmusiker som på deltid vill studera och utveckla levande musik för de allra yngsta. Vi ser nu över andra former och samarbeten och återkommer med besked om alternativa lösningar.

Aktuella satsningar

Barns röster & sång

Nationellt har man lyft en oro för att viktig kunskap och kompetens kring barns röster och tonlägen, sjungande och gemensamma sångstunder håller på att sina från förskolevärlden på grund av brister i lärarutbildningarna. Under 2019 och 2020 satsar därför UNGA Musik i Syd Utvecklingscentrum på barns röster och sång, vilket också kommer att sätta sin prägel på vårt utbud. Lucia har lyfts som en högtid att rikta in delar av satsningen på och att sjunga med barn inom olika genrer, som jazz, folk- och världsmusik, pop, konstmusik och visa. Läs mer om nya produktionen Rösträtt – sång på förskolan.

Produktioner för de yngsta

Vi söker fler högkvalitativa musikupplevelser för de allra yngsta barnen (1–3 år) och även för bebisar med föräldrar.

Utomeuropeisk musik och kultur

Arabiska har gått om finskan som näst största modersmål i Sverige. Persiska och somaliska är andra utomeuopeiska språk som ökar snabbt. På vår senaste utbudsdag lyftes det önskemål från en referenselev om fler orientaliska inslag i vårt utbud. Det önskemålet tar vi gärna fasta på.

Kvalitetsparametrar

Uppfyller din produktion 1, 2, 3 eller 4 kriterier nedan? Du behöver inte pricka in alla, men att ha dem i åtanke kan vara bra.

  1. Produktionen har en genomtänkt idé
  2. Den har konstnärliga och nytänkande kvaliteter
  3. Aspekter som mångfald, jämställdhet och tillgänglighet beaktas i utförandet
  4. Produktionen har testats på målgruppen

Helhetsaspekter

I urvalsprocessen ingår också att se på utbudet som helhet. Här tittar vi på följande:

  • Konstnärlig kvalité och kommunikation i relation till målgruppen
  • Mångfald bland artisterna
  • Totalt antal kvinnor och män bland artisterna
  • Mångfald bland musikuttryck och instrument
  • Musik som målgruppen inte konsumerar till vardags

För mer inspiration:

Tips från våra UNGA-producenter

  • Det är viktigt att musiken är i centrum. Öva mycket på musiken, den måste sitta. 
  • Experimentera och lek med musiken. 
  • Läs igenom läroplanen för de årskurser/åldrar du ska spela för. 
  • God kontakt med barnen är viktigt, titta på dem när du spelar, tänk att du vill möta dem på riktigt. 
  • Öppna upp för barnen att vara delaktiga, röra sig, sjunga med eller på annat sätt interagera. 
  • Prova gärna att spela för barn och se vad som fungerar och inte fungerar. Prata med barnen om vad de upplever. 
  • Tala till barnen som du brukar tala i vanliga fall, undvik en nu-ska-vi-spela-för-barn-röst. 
  • Tänk igenom vad du vill med föreställningen? Underhålla? Förmedla ett budskap? Belysa ett viktigt ämne? Vill du att barnen ska lära sig något eller bara få uppleva musik de inte hört tidigare? 
  • Våga presentera andra musikformer. Vi är gärna ett komplement till musik som barn möter online. 
  • Det sceniska uttrycket är otroligt viktigt i mötet med barn. Tänk på följande tre aspekter: ha kontakt med ditt instrument, din publik och eventuella medmusikanter. Vi ser gärna att du tycker om att spela och själv har roligt med din musik. 
  • Det är viktigt att ha ett yttre öga med sig. Arbeta gärna med en regissör.  
  • Spela gärna in dig själv på film, då upptäcker man oftast nya saker som kan bli bättre. 
  • Hur gör andra musiker när de spelar för barn? Besök t ex våra utbudsdagar, där du kan titta på många olika sorters föreställningar. 
  • Barnen känner när det är på riktigt. Det räcker inte att sätta på sig en clownnäsa. 
  • Vi föredrar av flera anledningar att ni inte är för många i musikgruppen. Två personer brukar räcka till förskolan och max tre eller fyra personer för skolan. 
  • Önskar ni att någon producent från UNGA Musik i Syd kommer ut och tittar på er föreställning, så gör vi gärna det! Skriv in några förslag på datum i din/er intresseanmälan eller kontakta någon av våra producenter direkt. 

Våra beställares önskeproduktion

Vi bad alla som kom till vår senaste utbudsdag på Palladium Malmö den 6 mars 2019 att beskriva sin drömproduktionHär en sammanställning: 

 Musik är:  

  • en mötesplats för artister, barn och vuxna 
  • ett språk alla förstår  

Önskemål & förslag:

  • Musik, rytm och roliga rörelser för barn i förskoleåldern 
  • Föreställningar som engagerar barn före, under och efter konserten 
  • Fantasi för förskolans elever 
  • Pop-up-besök av symfoniorkester 
  • Inkludera rekvisita och instrument som barnen får vara med att testa och uppträda med 
  • Sätt barnen i centrum 
  • Involvera publiken i sång eller dans 
  • Arrangera musik på oväntade platser 
  • Mer musik för gymnasiet 
  • Ta reda på varför just du vill spela för barn och unga – är dina anledningar legitima? 
  • Bra mix och balans mellan sång och prat, få publik att le, lättsam underhållning som inspirerar till reflektion och drömmar som man minns efteråt 
  • En massa härlig musik, där artister förkovrat sig, skapar både motstånd och harmoni och där helheten känns 
  • Viktigt med glada och kommunikativa artister som ger av sig själva och som har klara och väl genomtänkta budskap de vill förmedla 
  • Skapa gemenskap med sång och dans, låta alla vara med utifrån sina egna förutsättningar 
  • En produktion för alla med spänning, musik och skratt 
  • Utveckla material att arbeta med före och efter, tänk tema och projekt 
  • Kombinera glädje och kunskap  
  • En heldag eller helg för barn och vuxna tillsammans kring folkmusik, rörelse, rytm och stämsång, instrumentsång, sagor, magi, stämning med inspirerande musiker och skådespelare – kan mynna ut i konsert 
  • Konsert med klimattema, prova själv, samtal före och efter 
  • Barnkonventionsfokus – alla barns rättigheter, bra och roliga sånger kring detta tema 
  • Språkstärkning 
  • Helhetsupplevelse med dans, musik och konst 
  • En fet konsert med underbara instrument där musiken står i centrum och förför oss upp i universum 
  • En produktion som passar åk 1–9, tar upp vardagliga situationer och jobbiga ämnen 
  • En produktion som involverar både elever och personal på skolan, ex musikal, nyskriven eller baserad på befintlig saga/berättelse 
  • Använda TAKK + AKK 
  • Dansföreställning med en berättelse där dansarna för handlingen framåt i sång
  • Låt barnen möta karaktärerna/artisterna utanför själva föreställningen 
  • Mer konserter för de yngsta barnen som inte möter kultur lika ofta 
  • Låta barnen vara delaktiga i föreställningen 
  • Skapa go känsla i kropp och knopp, interagera med eleverna, kombinera glädje med något som sätter spår, komplettera med wokshop 

 

 

Den här webbplatsen använder cookies och andra tekniker för att ge dig en bättre upplevelse, analysera hur du och andra använder webbplatsen samt för att tillhandahålla inbäddat innehåll. Avvisa