Musikrådet
Delaktighet och inflytande från vår unga publik
Musik för, med och av barn och unga är ledord för oss på UNGA Musik i Syd. Men hur ser det egentligen ut med barns och ungas närvaro i vår verksamhet? Vi behöver barns röster och närvaro i högre grad om det vi gör ska bli riktigt bra. Därför har vi t. ex startat projektet Musikrådet.
Kompletterar KulturCrew-projektet
Musikrådet startade upp på Sorgenfriskolan i Malmö 2017 och spred sig under 2018 till Maria förskola i Malmö, Fröknegårdskolan i Kristianstad och Önnegårdens förskola i Önnestad. Musikrådet kan ses som en komplettering till projektet KulturCrew, där elever får utbildning i ungt arrangörskap, marknadsföring och andra aspekter som rör scenkonst i skolan. KulturCrew handlar mestadels om det som sker kring scenen. Musikrådet däremot handlar om det som händer på scenen. Vi hjälper eleverna i Musikrådet att utveckla lyssnandet och ger dem verktyg för att kunna prata mer medvetet och på djupet om musikupplevelser.
Musikråd i musikvideo
Under 2019 involverades Lilla Musikrådet i Önnestad i bland annat nya produktionen Rösträtt – sång på förskolan och fick spela in en musikvideo, träffa olika sångcoacher och uppträda på Utvecklingscentrums höstkonferens.
Foto: Kennet Ruona
”Musiktrådsbarnen får träna sig på att tycka till kring det här med konserter och musik”
Matilda Ericsson, Musikrådsutbildare och dramapedagog
- Låta barnens röst höras och låta de få uttrycka vad musik och musikföreställningar kan betyda för dem.
- Skapa musik- och teaterambassadörer som för vidare sin kunskap till pedagoger, kulturombud på skolor och klasskompisar.
- Göra det enklare att föra en dialog via gemensamma upplevelser och referensramar.
- Öka medvetenhet om scenkonstens betydelse och höja dess status.
- Fånga upp barns egna tankar och upplevelser kring kultur.
- Öka elevernas förståelse för musik.
- Bilda en expertgrupp som kan vara med vid genrep och premiärer av våra fördjupade skapande-skola projekt och utbudsdagar och tycka till tillsammans med vuxna.
- Projektet handlar om att fånga upp och respektera barnens egna röster tillsammans med vuxna som verkligen lyssnar.
- Utbildningen ska leda till att barnen får verktyg och möjlighet att träna på att uttrycka sig om musik och de känslor den väcker.
- Barnen ska få gå på musikföreställningar, medverka i musik- och dramaworkshop samt utvärdera, diskutera, reflektera och belysa sådant de har sett och upplevt.
- Även pedagoger deltar i samtal och workshops.
Matilda Ericsson är utbildad skådespelare vid Göteborgs Universitet och utbildad dramapedagog vid Malmö Universitet. Sedan 1999 driver hon Lilla Vilda Teatern – en turnerande musikteater som spelar för barn och unga i södra Sverige. Förutom turnéer på förskolor och bibliotek samt specialbeställda verk och kurser till Malmö stad, skolor, företag, föreningar och kommuner, arbetar Matilda med flera projekt kring barns rätt och ungas delaktighet, bland annat som utbildare för Musikrådet på Sorgenfriskolan.
Agneta Almqvist har i sex år drivit projektet ”Alla barn är viktiga” för Erikshjälpen. Här använder hon kreativa verktyg för att inspirera barn och pedagoger att arbeta med Barnkonventionen på ett vardagsnära sätt. Bland annat har hon gjort låtar för barn där varje låt grundar sig i en artikel. Med bakgrund i skolans värld och med en stark musikalisk ådra har hon arbetat med människor i alla åldrar och även med funktionsvariationer. Just nu jobbar hon inom diakonin i Svenska kyrkan och med nya Lilla Musikrådet i Önnestad.
Önskekvisten – en handbok om utvärdering av teater, dans och musik, i boken presenteras modellen Önskekvisten som ett verktyg att använda när du vill prata om, och analysera närmare, konstnärlig kvalitet
Att öppna nya världar – en handledning om att gå på teater och dans med barn i förskola och skola, en uppdaterad version där professorn i teatervetenskap, Karin Helander, bearbetat sin originaltext om scenkonst i skolan och Camilla Ljungdahl kompletterat med en text om att uppleva och samtala om dans.
Musikrådet startade upp som ett pilotprojekt i UNGA Musik i Syd Utvecklingscentrums regi 2017 i samarbete med dramapedagogen Matilda Ericsson från Lilla Vilda Teatern och Sorgenfriskolan i Malmö. Musikrådet bestod 2017 av 9 elever från årskurs 2, 5 och 7 som under året deltog i olika musiksammanhang, där de bland annat fick lära sig att mer medvetet se och tycka till om musikföreställningar.
Under 2018 blev våra Musikråd en viktig del i Utvecklingscentrums fokusområde och konferens Barns rätt, där vi jobbade mer aktivt med barns delaktighet och inflytande. Musikråden i Malmö, från Sorgenfriskolan och Maria förskola, deltog i framtagandet av den nya musikföreställningen Barnens dag – om barnkonventionen och den digitala förlängningen i vår app MusikA, medan Musikråden i Kristianstad och Önnestad bildade referensgrupp för och deltog i konferensensen den 15 november på Kulturkvarteret Kristianstad.