Beskrivning
Den här kompetensutvecklingen handlar om att sjunga, lära sig sångteknik och röstvård, men också få djupare insikter i hur man kan använda sång, musik och rytmik som ett pedagogiskt verktyg i förskolans verksamhet. Fördjupa dig i röstens stora rymd och djup. Få inspiration och kunskap för att förmedla lust till sång i förskolan, om hur man kan sjunga mer på små barns villkor, i tonarter som passar deras stämband. Vi lär oss nya sånger att ta med till barnen och roliga uppsjungningsövningar. Vi går igenom hur man kan få barnen att vara med och utforma sångstunden.
Kursen är inspirerad av arbetet med Förskolepersonalkören som pågått i UNGA Musik i Syd Utvecklingscentrums regi sedan 2011. Välj mellan de två konstnärliga ledarna i Rösträtt – sång på förskolan – Elinor Fryklund eller Karin Holmström.
Kan med fördel kombineras med konserten Rösträtt – sång på förskolan. Läs mer och beställ HÄR.
Medverkande
Elinor Fryklund är sångpedagog och sångerska med stor erfarenhet av att undervisa både förskolepedagoger och barn ute på förskolorna. Sedan 2019 är hon en av de två konstnärliga ledarna i projektet Rösträtt – sång på förskolan, i Skåne och Kronoberg. Elinor är också ledare för våra förskolepersonalkörer. Hon arbetar som sångpedagog på kulturskolan i Svedala där man genom Arvsfondsprojektet Rösträtt (2011–2014) tillsammans med alla förskolor i kommunen startade upp ett permanent samarbete med förskolekörer, dans, instrumentbygge och musiklek. Hon har även skrivit ett kapitel i projektets slutprodukt boken Rösträtt – musik på barns villkor. Dessutom leder hon Malmö Operas barnkör och undervisar på Klassiska musikskolan och Musikhögskolan i Malmö och ses i olika konsertsammanhang som sångerska inom främst opera och operett.
Karin Holmström är utbildad rytmik- och klarinettpedagog från Musikhögskolan i Malmö. Sedan 2019 är hon en av de två konstnärliga ledarna i projektet Rösträtt – sång på förskolan, i Skåne och Kronoberg. Hon har gjort rytmik- och musikföreställningar på förskolor i nästan 20 år. Rytmikpedagogik är en metod att arbeta med musik och rörelse på ett lustfyllt sätt som kan hjälpa till med att få röst och sång på plats hos både pedagoger och barn. I Karins rytmikworkshop får ni uppleva och leka med musiken med både kropp och röst, samt ta del av praktiska verktyg för hur man kan möta och göra barnen delaktiga i musikstunden på förskolan. För de minsta barnen vars första språk är rörelse och röst är kopplingen mellan musik och rytmik helt naturlig. När de hör musik börjar kroppen röra sig: knäna gungar, händer klappar, fötter stampar, snurr och hopp!
Exempel för vuxna ur Rösträtt – sång på förskolan