Fantasin är bara din
Musikslottet baseras på barnkonventionens paragrafer om barns rätt till skapande och lek, rätten att tro som man vill och vara precis som den man är. Med enkel rekvisita och fantasins hjälp byggs ett slott upp. Vi går in i slottet och träffar på tre olika karaktärer som bor här: den leksugna Katten som yr runt i slottet, den ensamma Draken som håller till en källarhåla, och så Filosofen som sitter i Guldsalen och grubblar över viktiga saker. Katten tar med barnen upp och ner i trapporna och utforskar slottets skrymslen. Det blir tex. kurragömmalek med mössen i källaren, dans med svalorna i tornet och festligheter i guldsalen. Om någon blir hungrig längs vägen bjuder draken på korv. Med musik, teaterlek, sång och dans skapas sagan om Musikslottet tillsammans med barnen.
En interaktiv föreställning under två skolbesök som hyllar leken och fantasin! Musiken finns inspelad på skiva och kan lyssnas på och användas mellan besöken och efteråt.
Kan kopplas till ämnena:
Musik, Svenska, Bild och skolans värdegrundsarbete
Upplägg:
En interaktiv föreställning under två skolbesök som hyllar leken och fantasin! Musikslottet baseras på barnkonventionens paragrafer om barns rätt till skapande och lek, rätten att tro som man vill och vara precis som den man är. Katten, Draken och Filosofen bär på olika behov och önskningar, de funderar över livet och tar med barnen i diskussionerna.
Under besök nr 1 lär barnen känna Katten, Draken och Filosofen och bjuds in i lekvärlden. Barns rätt till lek och rörelse betonas men också vårt mänskliga behov av skapande och estetiska upplevelser. Tillsammans rör vi oss till musiken, gestaltar toner och fantasibilder med kroppen, kastar oss in i teaterlek, sjunger och hittar på rörelser som uttrycker sångtexten. Katten ritar en teckning medan den lyssnar på musik, och inspirerat av detta får barnen göra likadant till nästa besök, lyssnandes på musiken inspelad.
Under besök nr 2 betonas rätten och lusten till tro och drömmar, och vårt behov av vila, trygghet och tröst. Vi stannar till extra hos filosofen, som letar nya verser till sin sång. Hur kan man trösta när katten är ledsen? Och hur går vi till väga för att tillsammans väva en glittrande väv av alla våra drömmar? Momenten från första besöket med rörelser, teater och sång återkommer. Denna gång tillkommer avslappning till musik och reflektioner kring drömmar.
Under båda besöken får barnen lära sig verser ur en sång som Filosofen skriver. Den heter Barn idag och texten berättar om barnkonventionen och melodin är den för alla barn välkända Baby Shark-melodin. Barnen får sjunga med och göra rörelser till musiken. För varje besök adderas verser till sången och efter sista gången får alla med sig texten så att man kan gå hem och sjunga och lära ut sången till dem där hemma. I föreställningen varvas stunder av aktivitet och rörelse med partier där barnen får lyssna och iaktta. Barnens egna uttryck ges också utrymme i berättelsen.
Berättelsen drivs framåt av barockmusik, skriven av Johan Helmich Roman och av ljudimprovisationer. Musik som passar bra att fantisera fram bilder med, dansa till och drömma till. Musiken finns inspelade på skiva och kan lyssnas på och användas mellan besöken och efteråt. (”Golovinmusiken” med Höör Barock)