Trumattack

Beskrivning

Trumattack är en pool av musiker som består av slagverkare med olika språk och rytmtraditioner. I en trumattack möts och stöts rytmer från olika delar av världen på till exempel congas, sangban, bongos, timbales, bombo leguero eller darbuka.

Tillsammans skapar vi ett gemensamt sväng. Dialogen mellan musiker och deltagare sker på svenska, men eleverna vill också möta språk som persiska, arabiska, danska, wolof eller spanska. Och när allt kommer omkring spelar ord och språk i ett sånt här möte inte så stor roll – allt sker i musiken och rytmen.

En trumattack sker med murarhinkar och trumstockar som delas ut till alla. Därtill används sång, bodybeat, handklapp och stamp. Exakt vilka slagverksinstrument som används anpassas till vardera kontext och varierar från gång till gång, men gemensamt för alla tillfällen är att det inte krävs några förkunskaper. Alla kan vara med. Upplägget anpassas de olika åldrar, alla barn ska ha möjlighet att mästra trumspelandet. Vid behov av anpassningar iht ljudnivå önskar vi att skolan har tillgängliga hörselskydd till de barn som är i behov av detta. Behövs det extra hörselskydd till dessa besök, ge besked vid bokning.

Trumattack (orginal)
Ett klassiskt Trumattack-upplägg sker med att skolan får ett besök av två musiker. Först visar trumattackarna upp sitt lika unika som imponerande rytmregister. Sedan blir det deltagarnas tur att spela. Eleverna får här spela rytmer och motrytmer på hinkarna och mot slutet av workshopen har man hunnit skapa en riktig trumorkester.

Trumattack (skräddarsytt)
Önskar ni att erbjuda era elever möjligheten att fördjupa sig i trummandets värld kan vi göra ett skräddarsytt upplägg med Trumattack som anpassas de olika skolors behov och förutsättningar. Ett skräddarsytt upplägg omfattar flera workshops där eleverna får möjlighet att jobba vidare med spelandet. Arbetet leder upp till en konsert där elevgrupperna spelar för varandra tillsammans med musiker. I samband med detta upplägg finns det också möjlighet att boka in ett förarbete som våra musiker håller i för pedagogerna vid skolan. Detta är ett sätt att förankra arbetet i skolan och ge skolan möjlighet att fortsätta med spelandet även efter trumattackerna lämnar. Pris för detta upplägg kommer ni fram till i samråd med producent. Ta kontakt för mer information.

Trumattackare

Ida Knagg – darbuka, och persisk daf
Examinerad från musikhögskolan Malmö, folk & världsmusiklinjen, huvudinstrument slagverk. Genom utbildning, möten och resor har Ida inspirerats av slagverk och folkmusik från hela världen. Persisk daf, större ramtrummor, darbuka & tupan är några favoriter. Ida har den svenska folkmusiken nära hjärtat där också sången ligger nära till hands.

Tina Quartey – congas och shékere (en kalebass) konstnärlig ledare Trumattack
Tina Quartey är något av en slagverkspionjär inom den svenska folkmusiken och har introducerat instrument som berimbau och shékere i grupper som Filarfolket och Groupa. Med sin fördjupning i slagverkrstraditioner från Brasilien och Kuba har hon sammanflätat rytmiska element från dessa med de svenska dansrytmerna och hittat sitt alldeles egna melodiösa och lyhörda slagverksspel. Tina fick pris som Årets Traditionsbärare på Folk & Världsmusikgalan 2020.

Magda Wandlén Szymczynska – sangban, bolonbalá
Magda Wandlén Szymczynska kommer från en musikerfamilj och började så tidigt som 1997 att intressera sig för västafrikansk dans och slagverk. Hon har spelat till dansklasser likväl som själv undervisat i afrikansk dans och rytmik sedan 2004 både på dansskolor och folkhögskolor. Magdas huvudsakliga musikaliska hemvist är i västafrikanska Mali, och som socialantropolog med inriktning på musik har hon också gjort omfattande fältarbeten och vistats i längre perioder även i Burkina Faso, Guinea och Senegal. Hon spelar slagverk i afrobeatbandet Olumo Soundz.

Saba Zolfaghari – daf, persiskt slagverk
Saba Zolfaghari studerade juridik och född och uppväxt i Tehran/Iran. Hon började spela Daf när hon var tio år och hennes intensiva intresse för musik ledde henne till framsteg inom persisk traditionell musikområde. Hon var 4 år i Iran för att läsa juridik. Fast när Trumattack-turnéer blev av, pendlade hon till Sverige för att spela för svenska barn.

Bakary Mbengue – djembe, västafrikanskt slagverk
Bakary Mbengue bor i Malmö, där han regelbundet håller i trumkurser, workshops, spelar till västafrikansk dans och uppträder på festivaler, skolar m.m. Han spelar djembe, sabar och tama (talking drum). Han kommer från en riktig griotfamilj i Saint-Louis, Senegal, där han växte upp med musik och sång. En griot är en historieberättare och musiker.

Fernando Massino – bombo leguero
Fernando Massino är en argentinsk slagverkare bosatt i Danmark. Han spelar argentinsk och latinamerikansk folkmusik bl.a. på den traditionella bombo leguero. 2016 blev han färdig med sin utbildning i världsmusik på Musikhögskolan i Malmö. Där fick Fernando kontakt med musik från andra ställen i världen, men har speciellt fokuserat på nordisk folkmusik.

Anna-Karin Henrell – cajón, virveltrumma
Anna-Karin Henrell är slagverkare med rockmusiken i grunden, men är utbildad på klassiskt slagverk vid Musikhögskolan i Malmö. Anna-Karin har även spelat världsmusik med handtrummor av olika slag och tycker att det är fantastiskt roligt med bredden av alla olika slagverksinstrument. Till vardags undervisar Anna-Karin trummor/slagverk på Kulturskolan i Lund samt frilansar som slagverkare.

Omar Mofleh – darbuka
Omar Mofleh är utbildad slagverkare född och uppväxt i Da- maskus. Hemma levde han ett intensivt musikerliv, spelade i olika konstellationer och på platser som Al Hamra Teater och Operahuset i Damaskus. Detta tills kriget tvingade honom på flykt och han via Medelhavet kom till Sverige hösten 2015. Numera är han bosatt i Åstorp. Utöver att vara en flitigt anlitad fest- och bröllopsmusiker, ingår han sedan 2017 i Trumattack.

Emil Sjunnesson är en 30-årig Malmöbo som spelat trummor och slagverk sen 10 års ålder. Han spelar brasilianskt, kubanskt, orientaliskt och västafrikanskt slagverk i flera olika konstellationer. Senaste året kombinerar han vikariat på grundskolor med frilansmusicerande.

Servane Hodgson började spela trummor som 9-åring och gick i juni 2019 ut naturvetenskapliga linjen med inriktning musik vid Latinskolan i Malmö. Quad drums heter hennes huvudinstrument och dessa har hon förstås med sig i Trumattack. Med siktet inställt på att bli professionell musiker, undervisar hon för närvarande i slagverk på Kulturskolan i Malmö.

Om Trumattack

Projektet Trumattack kommer från Utvecklingscentrums satsning; ”Vi slår på trummor, inte varann”. Detta projekt visade hur arbete med trumspelande i skolan inverkade positivt på elevernas mående samt skolprestationer. Med detta projekt insåg vi i UNGA Musik i Syd att elever i skolan måste fortsätta få möjlighet att spela trummor och Trumattack föddes.

Fakta

Skapande skola

Målgrupp

F–åk 9

Period

2020/2021

Speltid

40 min

Max publik

50 x 2

Lokal

Större samlingslokal, aula eller idrottshall

Scenyta

Fri golvyta, 15 x 15 meter

Medverkande

Fernando Massino, bombo leguero, argentinskt slagverk, latinamerikansk folkmusik
Anna-Karin Henrell, handtrummor och trumset, västerländsk konstmusik
Emil Sjunnesson, pandeiro och darbuka, brasilianskt, kubanskt, orientaliskt och västafrikanskt slagverk
Saba Zolfaghari, daf, persiskt slagverk
Tina Quartey, congas och shékere
Bakary Mbengue djembe, västafrikanskt
Omar Mofleh, darbuka
Magda Wandlén Szymczynska, sangban
Servane Hodgdon, quads
Ida Knagg, darbuka, och persisk daf

Byggtid/rivtid

30/30 min

Pris

11.500 kr exkl. moms för 2 skolkonserter samma dag eller 2 offentliga

Bokningsförfrågan

Genom att skicka in formuläret godkänner du att Unga Musik i Syd sparar information om dig. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Gillar du också kultur och musik?

Få konserttips och senaste nytt direkt till din inkorg.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.